FLYTTA IN 

Välkommen till oss! Hoppas att du ska trivas. Det finns många saker att tänka på när du flyttar in. På den här sidan har vi samlat det som är bra att veta och vad du behöver göra inför flytten. 

  • Kontraktskrivning
  • Flyttanmälan och adressändring
  • Hemförsäkring
  • Teckna elnätsavtal
  • Besiktning och underhåll
  • Nycklar
  • Mina sidor 
  • Tv och bredband 

Kontraktskrivning 

När du blivit erbjuden en lägenhet hos oss och tackat ja kontaktar en av våra hyresadministratörer dig via mejl eller telefon och bokar in en tid för digital kontraktsskrivning. Vi går då igenom kontraktet och andra saker som kan vara bra att veta om lägenheten, området och annat inför flytten.

Flyttanmälan och adressändring 

Enligt Folkbokföringslagen ska du vara folkbokförd på din bostadsadress. När du flyttar ska du alltid göra en flyttanmälan till Skatteverket så att du får rätt folkbokföringsadress. De ser till att din nya adress hamnar hos de flesta myndigheter, företag och viktiga samhällsorganisationer. Anmälan är kostnadsfri.  

Skatteverket sprider din nya adress till många myndigheter och företag, men vill du ha eftersändning av annan post kan du beställa det hos Svensk adressändring mot en avgift.  Tänk på att göra flyttanmälan och beställa eftersändning av post i god tid före flytten.

Flyttanmälan Skatteverket

Hemförsäkring

När du bor hos oss måste du alltid ha en hemförsäkring. Den ger dig ett ekonomiskt skydd om något händer i ditt hem. Om det börjar brinna, du får en vattenskada eller råkar ut för inbrott kan det bli väldigt dyrt om du inte har hemförsäkring. Ekstas fastighetsförsäkring täcker endast skador på själva byggnaden. Du väljer själv hos vilket försäkringsbolag du vill teckna din hemförsäkring. 

Teckna elnätsavtal

När du flyttar in i din nya bostad behöver du ofta teckna ett eget elavtal. Du blir informerad om vilken leverantör du har i ditt område på kontraktsskrivningen. Antingen har du Ellevio eller E.on. I vissa områden är Eksta nätägare och du behöver då inte teckna något elavtal, kostnaden för elen tillkommer då på din hyresavi och debiteras efter förbrukning.  Du måste ha ett elnätsavtal under hela kontraktstiden och får inte avsluta det innan kontraktstiden löpt ut. 

Ellevio | Kontakta ossE.on Kundtjänst

Var hittar jag mitt anläggnings-ID och lägenhetsnummer?
Ibland efterfrågar Ellevio eller E.on anläggnings-ID. Vi har tyvärr inte den informationen. Det brukar fungera att uppge adress och namnet på tidigare hyresgäst. 

Skatteverkets lägenhetsnummer är en del av din adress och består av fyra siffror som visar vilken våning och var i fastigheten bostaden finns. Bor du i en lägenhet med en unik adress behöver du inte ange lägenhetnummer då det bara finns en lägenhet på den adressen. Du hittar Skatteverkets lägenhetsnummer på ditt hyresavtal. Observera att inte blanda ihop Skatteverkets lägenhetsnummer med Ekstas lägenhetsnummer. 

Skatteverkets lägenhetsnummer, exempel: 1101.

Besiktning och underhåll

Innan du flyttar in i din nya lägenhet genomförs en besiktning av lägenheten. Vi kontrollerar skador och slitage för att bedöma lägenhetens skick och gör en städkontroll efter den förra hyresgästen. Fel och skador samt eventuella åtgärder noterar vi i ett besiktningsprotokoll som du får skickat till dig via mejl. Du hittar det också på Mina sidor från dagen ditt kontrakt börjar gälla. 

Läs besiktningsprotokollet och kontrollera att det stämmer. Kontrollera också att det inte finns nya skador som vi kanske missat vid besiktningen. Om du hittar skador vi behöver lägga till på besiktningsprotokollet gör du en felanmälan på Mina sidor. Du måste anmäla skadorna senast 8 dagar efter att ditt bostadsavtal börjar gälla. 

Bostadsbyte
Vid direktbyten utför vi en besiktning men som inflyttande tar du lägenheten i befintligt skick. Du och personen du byter lägenhet med kontrollerar och godkänner städningen i respektive lägenhet själva. 

Underhåll och renovering
Ibland ska underhåll utföras i samband med in- och utflytt. Oftast genomförs underhållet efter att den nya hyresgästen flyttat in. Vi eller våra entreprenörer kommer att kontakta dig för tidsbokning. 

Jag ska få tapetserat, var väljer jag tapet?
Om du ska få tapetserat i din lägenhet åker du till Jannes Färg och Tapet i Kungsbacka. De har fått en beställning av oss och du väljer från utvalda kataloger vilken eller vilka tapeter du önskar. 
Besiktningsprotokollet stämmer inte, vad gör jag?
Läs besiktningsprotokollet och kontrollera att det stämmer. Kontrollera också att det inte finns nya skador som vi kanske missat vid besiktningen. Om du hittar skador vi behöver lägga till på besiktningsprotokollet gör du en felanmälan på Mina sidor. Du måste anmäla skadorna senast 8 dagar efter att ditt bostadsavtal börjar gälla. 
Den tidigare hyresgästen har satt in en diskmaskin, kan jag ta över den?
Om du som ny hyresgäst vill ta över en förändring eller installation från tidigare hyresgäst, som till exempel markis, altan eller diskmaskin gäller följande:

Eksta ansvarar inte för reparation, underhåll eller återställning av sådant som installerats av hyresgäst. Du som hyresgäst ansvarar för att installationen är fackmässigt utförd och att återställning sker om Eksta eller nästkommande hyresgäst önskar det. 

Om den inflyttande väljer att ta över installationen, övertar du också hela ansvaret.
Blanketten Ansvarsöverlåtelse hittar du under våra blanketter.

Blanketter

 

 

 

Nycklar

När du flyttar in hos oss får du hämta dina nycklar på vårt huvudkontor, Hammargårdsvägen 14, efter klockan 13.00 den första vardagen i månaden. Om den första inträffar på en helgdag får du hämta nycklarna efter klockan 13.00 första vardagen efter helgen.

För att kvittera ut dina nycklar måste du legitimera dig. Detta görs i första hand via Mobilt BankID på Mina sidor när du är hos oss. Testa med fördel att logga in på Mina sidor innan du besöker oss. 

Du kvitterar ut alla nycklar samt eventuella taggar, förrådsnycklar med mera. Samtliga nycklar ska lämnas tillbaka dagen du flyttar. Om nycklar saknas kan du bli skyldig att betala cylinderbyte - så var rädd om dina nycklar.  

Bomnycklar
Vid flytt kan du låna en bomnyckel av oss mot en deposition. Du kan kvittera ut den hos oss på huvudkontoret under våra öppettider. 

Mina sidor

Kan någon annan hämta ut nycklarna?
Det går bra att låta någon annan kvittera ut nycklarna. Fyll i blanketten Fullmakt för att kvittera ut nycklar. Du hittar den under våra blanketter.
Blanketter
Kan jag beställa fler nycklar?
 Du kan lägga en beställning eller ställa din fråga under Kontakta oss/Beställa nyckel/tagg. Tänk på att du behöver ha en nyckel nära till hands då vi behöver numret på nyckeln. En ny nyckel kostar mellan 380-550 kronor beroende på typ av nyckel.

 
Kontakta oss

Mina sidor

På Mina sidor har du tillgång till information och tjänster som är till nytta för dig som hyresgäst. På Mina sidor finns dina hyresavtal, hyresavier och aktuell information för just dig. Dygnet runt kan du tryggt göra en felanmälan och sedan följa ditt ärende. Du kan ändra dina uppgifter, ta emot meddelanden och i den digitala kundinformationen kan du läsa om vad som gäller för dig som hyresgäst.

Identifiering och signering med BankID görs med Momentum Signering.

Mina sidor

Tv och bredband

Våra bostadsområden har olika tv-lösningar, men i de flesta av våra fastigheter är Tele2 eller GlobalConnect leverantör. Ett grundutbud av tv-kanaler ingår i hyran. Du får information om vilken tv-leverantör som gäller för din bostad i samband med att du skriver kontrakt.

Tv och bredband

 

Välkommen till Eksta!

Vi hoppas att du ska trivas i ditt nya hem. Om det är något du undrar över eller om du behöver hjälp är du alltid välkommen att kontakta oss.

Kontakta oss

 

 

Inställningar för cookies
Vår webbsida använder cookies för att hemsidan och våra tjänster ska fungera som de ska. Cookies hjälper oss att förbättra användarvänligheten för dig som besökare, och därför är vissa cookies nödvändiga för att webbsidan ska vara fullt fungerande. Nedan kan du läsa mer om våra cookies och vilka som är valbara.
Inställningar för samtycke
Inställningar för samtycke
Nödvändiga cookies
Dessa cookies används då våra besökare använder en funktion på vår webbplats och är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera fullt ut. Dessa cookies kan därför inte stängas av. Cookies används exempelvis då du fyller i ett formulär eller skapar ett konto och lagrar ingen personlig identifierbar information.
Prestanda cookies
Denna typ av cookie hjälper oss att följa antal besök på vår webbsida och hur våra användare hittade till oss. Vi använder cookies till att mäta och analysera för att exempelvis kunna förbättra användarvänligheten på vår webbplats. Vi kan med hjälp av våra insamlade cookies analysera hur användaren navigerar på webbplatsen, och ta bort irrelevanta sidor och information för att skapa ett så användbart material för våra kunder som möjligt. Den information som vi sparar är exempelvis vilka produktsidor som du besöker.
Marknadsföring
Dessa cookies används för att kunna analysera hur vi kan marknadsföra våra produkter och tjänster. Insamlingen av cookies kan exempelvis hjälpa oss att anpassa annonser till våra besökare baserat på dess tidigare användning av våra tjänster.