TILLVAL, UNDERHÅLL OCH RENOVERING

TILLVAL - höjning av lägenhetsstandard

Ett tillval är vissa produkter som du kan beställa för att höja standarden i din lägenhet. Kostnaden för tillvalet ändras varje år i samband med den årliga hyresförändringen. De tillval som finns i lägenheten tillhör Eksta och du kan inte ta med dem om du flyttar eller ta bort dem under tiden du bor där.

Möjliga tillval:

  • Tvättmaskin
  • Torktumlare
  • Diskmaskin 


Varje lägenhet har sina speciella förutsättningar. Ibland kan det begränsa tillvalsmöjligheterna och här måste vi reservera oss. När du vill beställa undersöker vi förutsättningarna i din lägenhet, innan du får ett godkännande. 

Ansökan om tillval - blankett (pdf)

Kan jag beställa en tillvalsprodukt när som helst?
 Du kan göra tillval i stort sett när som helst. Den som beställer måste vara kontraktsinnehavare och sköta hyresinbetalningarna.
Kan jag beställa alla tillval?
 Varje lägenhet har sina speciella förutsättningar. Ibland kan det begränsa tillvalsmöjligheterna. Vi undersöker
förutsättningarna och ger dig besked om det är möjligt att installera tillvalet i just din lägenhet
Hur lång tid tar det innan jag får mitt tillval?
 Leveranstiden beror på valet av produkt. Ibland behöver vi beställa hem material innan ditt tillval kan installeras. Om många beställer samtidigt kan det bli något längre leveranstid.
Hur länge betalar jag ett hyrestillägg?
Hyrestillägget är permanent. Det innebär att du betalar den förhöjda hyran så länge du bor kvar i lägenheten. Den extra kostnaden motsvarar den utökade standarden i lägenheten, framtida eventuella reparationer och underhåll samt hanteringskostnad. Hyrestillägget skall också täcka den extra kostnad som uppstår när vi
bedömer att maskinen är uttjänt och det blir aktuellt med en nyanskaffning.

 

UNDERHÅLL OCH RENOVERING

Vill du få din lägenhet renoverad?

Om du har önskemål om att få din lägenhet renoverad inom ramen för vårt planerade underhåll är du välkommen att kontakta din förvaltare under februari eller september.

Att vi samlar in önskemål just dessa månader beror på att många hör av sig samtidigt, och att våra ramavtalsentreprenörer – särskilt inom måleri – har störst möjlighet att utföra arbeten mellan oktober och mars.

Observera att badrums- och köksrenoveringar inte omfattas av detta och därför inte kan tidigareläggas på samma sätt.


Vill du göra förändringar i din lägenhet?

Vi förstår att du vill sätta din egen prägel på ditt hem – och visst får du göra vissa förändringar i lägenheten. Men tänk på att flera åtgärder kräver godkännande från oss innan du sätter igång.

För att ansöka om att göra en förändring skickar du in en blankett till oss. Då kan vi se till att allt blir rätt från början och att förändringen inte påverkar säkerhet, underhåll eller framtida boende.

Exempel på förändringar som kräver godkännande från oss:

  • Större renoveringar, som att ändra planlösning.
  • Ta bort eller sätta upp en fast vägg eller göra en öppning mellan två rum.
  • Måla eller lackera köksluckor, garderobsluckor eller dörrar.
  • Kakla, måla, borra i väggar eller golv i badrum.
  • Elinstallationer och lagning av elektrisk utrustning
  • Borra i fasad eller balkong.
  • Ändra VVS-installationer, till exempel byta blandare

 Ansökan om förändring i lägenhet

 

 

Vad gäller om jag vill måla eller tapetsera i min lägenhet?
 Du får lov att måla/tapetsera själv förutsatt att det sker fackmannamässigt och att du inte väljer för extrema färger och/eller tapeter. Vill nästkommande hyresgäst inte ha det kan du bli återställningsskyldig.
Får jag borra eller spika i lägenheten?
 Du får borra i väggar för att hänga upp exempelvis tavlor, hyllor eller en platt-tv i normal omfattning. Om du borrat väldigt många hål anses det som onormalt slitage och du blir återställningsskyldig, vilket innebär att hålen måste spacklas igen och rummet målas om.

Du får inte borra i badrummet eftersom det förstör tätskiktet, vilket kan orsaka fuktskador. Tänk på att endast borra eller spika på dagtid så det inte stör dina grannar.

Får jag ta bort mitt badkar?
 Generellt går det bra att ta bort badkaret men vi vill att du kontaktar oss först. Eventuell kontroll kan behöva utföras innan borttagningen görs.  

Får du vårt godkännande måste du själv förvara det under tiden du bor i lägenheten, förslagsvis i ditt lägenhetsförråd. 

När du sedan flyttar ut behöver du återställa lägenheten genom att ställa tillbaka badkaret igen

 

Inställningar för cookies
Vår webbsida använder cookies för att hemsidan och våra tjänster ska fungera som de ska. Cookies hjälper oss att förbättra användarvänligheten för dig som besökare, och därför är vissa cookies nödvändiga för att webbsidan ska vara fullt fungerande. Nedan kan du läsa mer om våra cookies och vilka som är valbara.
Inställningar för samtycke
Inställningar för samtycke
Nödvändiga cookies
Dessa cookies används då våra besökare använder en funktion på vår webbplats och är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera fullt ut. Dessa cookies kan därför inte stängas av. Cookies används exempelvis då du fyller i ett formulär eller skapar ett konto och lagrar ingen personlig identifierbar information.
Prestanda cookies
Denna typ av cookie hjälper oss att följa antal besök på vår webbsida och hur våra användare hittade till oss. Vi använder cookies till att mäta och analysera för att exempelvis kunna förbättra användarvänligheten på vår webbplats. Vi kan med hjälp av våra insamlade cookies analysera hur användaren navigerar på webbplatsen, och ta bort irrelevanta sidor och information för att skapa ett så användbart material för våra kunder som möjligt. Den information som vi sparar är exempelvis vilka produktsidor som du besöker.
Marknadsföring
Dessa cookies används för att kunna analysera hur vi kan marknadsföra våra produkter och tjänster. Insamlingen av cookies kan exempelvis hjälpa oss att anpassa annonser till våra besökare baserat på dess tidigare användning av våra tjänster.